پنج موضوع مهم در محروميت زدايي از مناطق محروم

محمد طاهري‌نژاد - كارشناس شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران

مكانيزم هاي مختلفي وجود دارد كه دولت مي توانداجراي برنامه هاي توسعه را به بخش غير دولتي بسپارد در عين اينكه ابزارهاي حاكميتي و سياستي خود را نيز حفظ مي كند. از جمله اين مكانيزم ها توسعه گرها هستند كه مشابه آن قبلا در برخي بخشها مانند مسكن به طور موفق تجربه شده است.و فقط نياز است اين مدل در ساير بخش ها نيز مورد بررسي واقع شود.

بقیه در ادامه مطلب

منبع: http://www.itan.ir

ادامه نوشته

نگاهی به پیشینه اقتصادی انگلیس

گردآوری شده توسط مجتبی پوستین چی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشور انگلیس چگونه به این سطح از توسعه یافتگی دست یافت. احتمالا با خواندن این متن به پاسخ بسیاری از سؤال هایتان دست خواهید یافت.

انگلیس پیش از سده دوازدهم، کشوری فقیر ابتدایی بود که از راه کشاورزی امرار معاش میکرد . این بازرگانان هانزا (اتحادیه بازرگانی شهر های آلمان) بودند که بر اهمیت رمه های گوسفند این کشور که پایه رشد اقتصادی آینده آن بود افزودند. این بازرگانان از آلمان ، فلاندر و کشورهای مدیترانه و شرق ، کالاهای صنعتی به انگلیس می آوردند و به جای آن مقدار زیادی کره ، سرب ، قلع و به ویژه پشم انگلیس را به آلمان و فلاندر صادر میکردند که در آنجا به خامه و پارچه تبدیل میشد . بخشی از این پارچه ها به انگلیس صادر میگشت .

...

ادامه نوشته

هستي و چيستي اقتصاد اسلامي

مقاله « هستي و چيستي اقتصاد اسلامي » نوشته جناب آقاي دكتر بحريني به  دوستان عزيز تقديم مي گردد.

 

دانلود مقاله                 

حجم مقاله: 69 کیلو بایت           

 

جزوه  مبحث ماركسيسم

در اين جزوه مي خوانيد:

۱- مباني فلسفي ماركسيسم

    ديالكتيك

    ماترياليسم

    پراكسيزم

۲- مباني اقتصادي ماركسيسم

    نظريه ارزش كار

    نظريه ارزش اضافي

    نظريه سود ماركس

دانلود از اينجا        

اقتصاد اسلامی ؟؟؟

نوشتاری از نسرین رضائی مقدم 

به نام هستی بخش یکتا

چندی است با کسانی برخورد کرده ام که اقتصاد را از نوع اسلامی آن پذیرا نیستند . البته نه اینکه این افراد اقتصاد را نمی شناسند و یا اینکه به تازگی پیدا شده اند ، خیر ، مسئله آنجاست که من تا پیش از این آنها را ندیده بودم و نمی شناختم و امروز دریافتم که یکی از مهم ترین رسالت های آنان که دم از اقتصاد اسلامی می زنند تبیین وجود این پدیده است . به این دلیل فکر می کنم آنچه اکنون بدان نیاز داریم همفکری جمع عظیمی از نخبگان است تا ابعاد مختلف این مسئله را باز شناسند و راه پر پیچ و خم عملیاتی کردن آن را به بهترین شکل هموارتر سازند.

از مقدمه که بگذریم سخن از اصل بهتر است .

اقتصاد اسلامی آنچنان که تاکنون در کلاس ها و در کتاب ها یافته ام دارای تعریف مشخصی نیست زیرا تعریف سه ویژگی مهم دارد و آن است که ( 1) معنا و مفهومی وجود داشته باشد 2) ویژگی های قابل بیانی داشته باشد 3) ویژگی ها مفهوم دیگری را به ذهن متبادر نکنند) .اما هنوز این چنین تعریفی یافت نشده است ؛ بنابراین کسانی که به اقتصاد اسلامی پرداخته اند مفهوم و معنای برداشت خود را ( مصداق و منظور) از پدیده ی اقتصاد اسلامی مطرح و ایده آل های خود را از اقتصاد اسلامی بیان داشته اند و این جاست که تضادها بر سر مصادیق بالا گرفته و هر کس اقتصاد اسلامی را به سمت مقصود خویش رانده است . کسانی مثل شهید صدر معتقد به این هستند که اقتصاد اسلامی شامل همان مذهب و نظام است و هویت علمی ندارد زیرا علمی بودن آن مستلزم پیش زمینه هایی است که محقق نشده است ( جامعه ای صددرصد اسلامی ) و کسانی هم مانند شوقی دنیا ، انس زرقا و... معتقد به جنبه ی علمی اقتصاداسلامی و حتی جهان شمول بودن آن هستند .همگی این بزرگواران بر ادعای خود دلایلی اقامه می کنند که البته آقای میر معزی در مقاله ای در رد آنها کوشیده است ، و با اندکی احتیاط ، اقتصاداسلامی را علمی می خواند که« بر مبنای هستی شناختی و معرفت شناختی اسلام می تواند به وصف و تبیین و پیش بینی در جامعه ی اسلامی و غیر اسلامی بپردازد. اما این به  معنای قانون های علمی جهان شمول برای تبیین همه ی رفتارهای انسان ها نیست. »

نهایتا این طور به نظر می رسد که حق با آقای میر معزی است ، اما آنچه برای خود من جای علامت سوال باقی می گذارد این است که اگر این تعریف آقای میر معزی را از اقتصاد اسلامی با هویتی علمی پذیرا باشیم ، حال وظیفه چیست ؟

به بیان دیگر قرار است چه چیزی را در علم اقتصاد روز تغییر دهیم تا کارکرد بهتری را شاهد باشیم . نمونه ی بارز آن کشور خودمان که حتی با اکثریت مسلمان بازهم به بسیاری از اهداف اقتصادی اسلام نرسیده است.