جزوه مبحث توليد
در اين جزوه مي خوانيد:
1- جنبه هاي توليد
2- اهداف و انگیزه های تولید
3- اقسام تولید
4- عوامل تولید
5- تولید براي چیست ؟
در اين جزوه مي خوانيد:
1- جنبه هاي توليد
2- اهداف و انگیزه های تولید
3- اقسام تولید
4- عوامل تولید
5- تولید براي چیست ؟
منبع: http://rastak.com
بحثي كه براي من در نظر گرفته شده مباني اقتصادي ليبراليسم يا ليبراليسم اقتصادي است. من در ابتدا راجع به اين مباني توضيح خواهم داد و از آنجا كه مساله انحرافها و آفتها يا تفسيرهاي نادرستي كه از ليبراليسم صورت گرفته، مبحث بسيار مهمي است به خصوص در كشور ما كه سبب سوءتفاهمهاي زيادي شده است، بنابراين بخشي از بحث من مربوط به همين آفتهاي ليبراليسم يا آسيبشناسي ليبراليسم خواهد بود كه بخش عمدهاي از آن مربوط به يوتيليتاريانيسم يا مصلحت انديشي و مصلحتگرايي خواهد بود. اما ليبراليسم اقتصادي چيست؟ من بحث خود را با مساله مفاهيم و مباني شروع ميكنم تا روشن شود كه اين تعريفها از كجا آمده و بعد از آن بحثهاي امروزيتر رامطرح خواهم كرد.
محمد رضا پارسا
نظرات و مباحث مطرح شده درباره جنگ نرم
واژه «جنگ نرم» امسال و در دهه اول ماه مبارك رمضان توسط رهبر معظم انقلاب بهصورت عمومي مطرح شد و همه نگاهها را بهسوي خود منعطف ساخت؛ واژهاي كه از ميدان جنگ تازهاي خبر ميداد و براي عموم مردم، خصوصا نخبگان وضع شده بود.درباره جنگ نرم و ارتباط آن با تحولات اجتماعي از منظرهاي متفاوتي سخن گفته شده است. جنگ نرم (softwar) حالتي است كه از آن در برابر جنگ نظامي (Hard war) استفاده ميشود. در اين مورد، جامعترين كتابي كه منتشر شده، كتابي است با نام soft war (قدرت نرم) كه «جوزف ناي» آن را به رشته تحرير درآورده است. وي معتقد است مبناي قدرت سخت و جنگ سخت بر اجبار و مبناي قدرت نرم بر اقناع است. او برخلاف برخي صاحبنظران، اقتصاد و ديپلماسي را زيرمجموعه قدرت سخت قرار داده و تنها از رسانه بهعنوان قدرت نرم نام برده است.حوادث پس از انتخابات كشور نشان داده كه استفاده از قدرت نرم عليه تماميت ارضي، استقلال و هويت ملي كشور تنها در شرايط ضعف و شكست نظام اتفاق نميافتد، بلكه در پيروزيهاي خيرهكننده هم از اين ابزار براي تضعيف موفقيت داخلي و بينالمللي نظام استفاده ميشود و از اينرو رهبر معظم انقلاب براي خنثي كردن اين تهديدها، دانشجويان، اساتيد دانشگاه و هنرمندان را به ميدان فراخواندهاند.رهبر معظم انقلاب در ديدار دانشجويان در دهه اول ماه مبارك مفهومي به نام «جنگ نرم» را مورد توجه قرار دادند و از ضرورت نقشآفريني «دانشجويان» بهعنوان «افسران جوان» و «اساتيد» بهعنوان «فرماندهان» مقابله با جنگ نرم سخن گفتند. ايشان حتي بين سرباز و افسر تفكيك قايل شدند و فرمودند: «نگفتيم سربازان، چون سرباز فقط منتظر است كه به او بگويند به پيش، برود جلو؛ عقب بيا، بيايد عقب. يعني سرباز هيچگونه از خودش تصميمگيري و اراده ندارد و بايد هرچه فرمانده ميگويد، عمل كند. نگفتيم هم فرماندهان طراح قرارگاهها و يگانهاي بزرگ، چون آنها طراحيهاي كلان را ميكنند. افسر جوان توي صحنه است؛ هم به دستور عمل ميكند، هم صحنه را درست ميبيند؛ با جسم خود و جان خود صحنه را ميآزمايد. لذا اينها افسران جوانند؛ دانشجو نقشش اين است.»اينبار مقام معظم رهبري مختصات مبارزهاي را تبيين كردند كه در آن هر قشر ميبايست رسالت خود را بازشناسد و نحوه ايفاي نقش خود را نيز دريابد. ايشان با لحني هشدارگونه فرمودند: «دانشگاه بايد بههوش باشد. دانشجوي مؤمن و مسلمان و دانشجويي كه به كشورش علاقهمند است و دانشجويي كه به آينده كشور و آينده نسل خودش دلبسته است، بايد هوشيار باشد. بدانيد اينها دارند طراحي ميكنند.» رهبر انقلاب در اين ديدار، فرجام طرحريزيهاي دشمنان را شكست تلقي كردند و نقش نخبگان در اين ميدان را مورد توجه قرار دادند. ايشان فرمودند: «من الان به شما عرض ميكنم، اينها در نهايت شكست ميخورند؛ اما درجه بيداري و هوشياري من و شما ميتواند در ميزان خسارت و ضرري كه وارد ميكنند، تأثير بگذارد. اگر هوشيار باشيم، نميتوانند صدمه و ضرري بزنند. اگر غفلت كنيم، احساساتي بشويم، بيتدبير عمل كنيم، يا خواب بمانيم و اينجور عوارض به سراغمان بيايد، ضرر و زيان و هزينه بالا خواهد بود؛ ولو در نهايت موفق نخواهند شد.»در واقع شايد نتوان صددرصد بر طرحريزيها فايق آمد، اما هر ميزان تلاش در مواجهه با اين طرحريزيها ضروري است و در كاهش تبعات احتمالي مؤثر خواهد بود؛ لذاست كه نبايد از كوچكترين تلاشي مضايقه كرد.